25-11-2018 - Orne Habour landing en zodiac cruising

25 november 2018 - Antarctic Peninsula, Antarctica

Zondag, 25 november 2018

Orne Harbour, cruising en landing

Ik heb de zonsopgang gemist, was vergeten het geluid van mijn Iphone-wekker weer aan te zetten (was uitgezet tijdens een lezing), dus had de wekker niet gehoord. Werd rond 06.00 uur wakker en dan toch maar even buiten kijken. Half bewolkt, niet veel zon te zien, beetje mistig. Misschien gaat het vandaag dan andersom, ‘s morgens donker en ‘s middags zonnetje? Helaas dat is niet gebeurd, het bleef donker maar gelukkig trok de mist wel op. Het heeft ook bijna hele dag lichtjes gesneeuwd, maar niet zo striemend als gisteren.

Plan voor vandaag is weer dubbelop, ‘s morgens cruisen in de zodiac boten en ‘s middags landing of net andersom. De landing is op Orne Harbour, een wandeling naar de top, daar zijn een andere soort pinguins, de zogenaamde Chinstrap pinguins, die hebben een witte kop met een zwarte aftekening alsof ze een grijns op hun facie hebben. Al vroeg wordt er doorgegeven dat vanwege weersomstandigheden de cruisingen met de zodiacbootjes niet doorgaan, de landingen zullen wel doorgaan zoals gepland. Er wordt gewaarschuwd dat de wandeling redelijk zwaar is en echt wel steil. Gebruik van stokken wordt niet aangeraden maar is simpelweg verplicht vandaag. Vanuit het cruiseschip kun je de eerste groepen gasten op het vasteland zigzaggend omhoog zien gaan maar je ziet ook dat er naarmate ze hoger komen niet allemaal doorzetten. De meesten komen tot een derde of nog niet eens tot zo hoog en keren dan om. En ik neem dan de beslissing om niet te gaan. Ik ben daar overigens niet de enige in, tref in de loop van de dag veel mensen die toegeven dat ze een dagje rust hebben genomen. Het sneeuwt behoorlijk en de kans dat de mist weer komt opzetten is groot, dus dan is er van het uitzicht na de zware klim ook niet veel meer te zien. Ik loop een paar dagen achter met mijn reislog en zoals het nu gaat ben ik elke avond te moe om nog wat dan ook te doen en in de loop van de dag heb ik nergens tijd voor. Dus ik besluit een administratie dagje in te lassen :). Lekker lui na de vroege ochtend-check buiten weer terug naar bed, uitgeslapen en dan rustig ontbijten, vervolgens een plekje aan boord gezocht met een stopcontact vlakbij en me daar met mijn laptop en een kop koffie geïnstalleerd. Gelukkig heb ik mijn foto’s en de dagelijks uitgedeelde activiteitenoverzichten, anders zou ik niet meer weten wat wanneer is gebeurd. Dat het allemaal mooi en indrukwekkend was, dat weet ik nog wel ontzettend goed. Ik voel me nog steeds alsof ik in een droom zit, ben ik echt hier, zo ver zuidelijk tussen de pinguins??

Vandaag dus tot halverwege de middag mijn reislog uitgewerkt en tussendoor en erna lezingen bezocht en niet te vergeten heerlijk gelunched en om uur of vijf koffie met zoetigheid van de high tea. Vlak voor aanvang van het diner wordt er omgeroepen dat er een groepsfoto op het hoogste dek op de helikopter landingsplaats zou worden gemaakt. Iedereen staat daar met zijn/haar rode cruisejack aan en ik sta in mijn blauwe vest. Was bang dat ik geen tijd zou hebben om mijn jas uit mijn hut te halen, dus ben na de aankondiging dat er een groepsfoto gemaakt zou worden gelijk naar dek 9 gelopen. Was gelukkig niet zo koud, stond ook omgeven door heel veel mensen, dat maakt het ook warmer dan als je in je eentje op zo’n groot platform staat. Bovendien ben ik nu misschien wel gemakkelijk te herkennen als een van weinigen die niet in rood cruisejack gekleed is.

Straks nog diner en dan horen wat de plannen voor morgen zijn en waarschijnlijk weer rond 22.00 uur mijn bed opzoeken. Morgen nieuwe dag. Nog 1 normale cruisedag te gaan, dan nog een tot twee dagen de Drake Passage zien te overleven en dan is het wat de Cruise betreft alweer voorbij. Maar voorlopig geniet ik nog even een paar dagen volop.

1. Jo:
    1 december 2018
    Ik mis inderdaad de foto's , maar die zullen de komende dagen als je weer wifi hebt , wel mijn PC binnenlopen