30-11-2018 - Santiago de Chile, eerste volle dag

30 november 2018 - Santiago, Chili

Vrijdag 30 november 2018

Eerste volle dag in Santiago de Chile

Ondanks nog veel lawaai van de protestacties dat van buiten mijn slaapkamer binnenkwam (slaap aan de voorkant, aan de hoofdstraat, 7e etage), heb ik heerlijk geslapen, bed is prima. Ontbijt is continentaal, dan verwacht je toast met jam en koffie, maar dit was veel uitgebreider. Joghurt en vers geperste sinasappelsap erbij, cake en een omelet van minstens 3 eieren….. en lekkere koffie. Dus ik besluit hier maar in dit hotel te blijven. Koffers gaan overdag op slot en mijn belangrijke spullen neem ik overdag toch mee in mijn rugtas. Na het ontbijt eerst weer naar Burger King om mijn verslag van de dag ervoor te tikken. Daar op internet ook gezocht naar een mogelijkheid om een chip te kopen voor mijn telefoon, zodat ik voor weinig geld toch voor een paar dagen via mijn iPhone over internet kan beschikken. Dat is overigens met veel moeite gelukt. Was in minstens vijf verschillende winkels (allemaal van dezelfde telefoon-chip-keten) en die beweerden dat het mogelijk was. Ik vertrouw zoiets niet dus ik zeg steeds dat ik het pas betaal als het in mijn telefoon geïnstalleerd is en ook werkt. Vinden ze allemaal goed, maar niemand krijgt het werkend en ze snappen er niks van. Uiteindelijk heb ik bij de 5e winkel aan het einde van de dag toch zo’n chipkaart gekocht en die geprobeerd zelf te installeren. Niks natuurlijk. Maar vanmorgen zag ik tot mijn grote verbazing dat mijn telefoon emails had binnengekregen, dus het kaartje werkte wel, maar had waarschijnlijk lager tijd nodig om wakker te worden. Zaterdag, zondag en maandag dus wat gemakkelijker om de weg te vinden of snel even iets op te zoeken.

Ben naar een prachtig uitzichtpunt geweest, Santa Lucia Hill, een heuvel/bergje in centrum van de stad met heeeeel veel trappen, maar eenmaal boven was het uitzicht geweldig. Ook onderweg tijdens de klim omhoog vele plekken met fonteinen waar je even kon uitrusten en ook met mooi uitzicht. Een toeristisch centrum bezocht, ze hebben hier vooral veel gebreide spullen en leerwerk, was wel gezellig om even door deze souvenirs bazaar te lopen, denk wel 200 piepkleine winkeltjes met bijna allemaal dezelfde spullen. Wat me opviel is dat de winkeliers niet opdringerig waren als je even bleef stilstaan. Ze knikten wel vriendelijk gedag als je toevallig oogcontact had.

Af en toe een kerk in om in de schaduw wat te kunnen uitrusten. Bij een kerk was een hele nis speciaal voor huisdieren. Heel veel foto's en beeldjes van honden en katten en kaarsen voor een of andere beschermheilige voor huisdieren.

Dan uitgezocht hoe ik bij Plaza de Armas kom want daar heb ik zaterdag een meeting met andere geocachers. Wow, kom ik daar blijkt het zoiets als de Dam in Amsterdam te zijn op een zomerse dag. Sjokvol mensen, toeristen maar ook veel Chilenen en op paar plekken staan muzikanten, zowel Jazzy achtig als Chileense volksmuziek, er is een hele riedel schaaktafeltjes en daar zitten veel jonge Chilenen en die hebben veel bekijks van oudere Chilenen. Veel zwervers die de banken als bed gebruiken en veel straatverkopers met van alles en nog wat. Kortom het is hier gigantisch druk en vol. Vraag me af of morgen (zaterdag) als het misschien nog voller is, hoe ik mijn medegeocachers herken?

Hier wat rondgekeken, om het plein heen staan paar grote prachtige gebouwen, o.a. het postkantoor en nog paar andere gebouwen, zonder opdruk wat erin gehuisvest is. Postkantoor van binnen natuurlijk ook prachtig authentiek, met o.a. van die hele grote houten schrijftafels in de hal. Dan verder, alles te voet en beetje op goed geluk want mijn iPhone tomtom werkt niet zonder internet. Ik had wel iets geladen van geocaching, dat kan ik ook offline gebruiken, dus heb wel beetje houvast. Je zou denken, koop een stratenplan van de stad, maar nee…. haha…. dat hebben ze hier niet, of waarschijnlijk wel maar geen idee waar ik dat kan vinden. Dus ik loop op goed geluk en soms loop ik verkeerd en kom op de mooiste plekjes aan. Zo kwam ik ergens waar een stuk of 20 kleine tentjes op de stoep stonden, allemaal hetzelfde, zo’n 2x2 meter met een tafeltje erin en 3 stoelen, in elke tent zat een soort waarzegster. Sommigen zelfs met glazen bol, anderen met kaarten. Bijna allemaal hadden ze bezoek van voornamelijk ook Chilenen, veelal oudere in zwart geklede vrouwtjes. In een tentje heb ik rugzaktoeristen zien zitten.

Gelukkig geen protestacties meer meegemaakt. Op het Plaza de Armes waren wel heel veel gendarmes, maar volgens mij gewoon standaard, die hielden nog een soort van wisseling van de wacht. Allemaal mooi in gelid opgesteld, toespraak, wegmarcheren, andere groep komt ervoor in de plaats gemarcheerd, toespraak, en dan verdelen ze zich over het plein.

Als ik rond 19.00 uur bij mijn hotel terugkom beginnen en weer geluiden van protest te klinken, dus ik besluit om niet meer naar buiten te gaan ‘s avonds. Was trouwens doodmoe van het geslenter, dus geen probleem. Morgen nieuwe dag.

‘s Avonds gelukkig toch niks geëscaleerd in de hoofdstraat en het bleef ook gewoon open voor het verkeer. Wel was er iemand redelijk vlakbij die via een megafoon het woord van God verspreidde, althans dat denk ik want om de 2-3 woorden viel het woord Dios. Die heeft staan preken van minstens 21.00 uur tot 23.00 uur, vanuit balkon kon ik hem zien staan, ……. Amen.

1. Jo:
    2 december 2018
    Nou , bij het einde was toch ff in de heer (dios)
    Onbijt heb ik al via de app van je gezien , nou geniet nog een paar dagen en vandaag succes met je meeting , zie wel hoe t je verlopen is .
    salute de Juan
  2. Jo:
    3 december 2018
    En gelukt met de geo-cashers ?