22-11-2019 - Zodiac cruising en landing op Cutterville Island

22 november 2018 - Antarctic Peninsula, Antarctica

Donderdag, 22 november 2018

Cruising met de Zodiac boten en landing op Cutterville Island.

Vandaag weer pas wakker geworden door de Goodmorning luidspreker-wekker. Slapen gaat me meestal gemakkelijk af in een vreemde omgeving, maar hier aan boord lig ik echt voor dood zodra mijn hoofd het kussen raakt.

Een goed gevulde dag. De helft van de gasten gaat ‘s morgens met zodiac boten een mini cruise in de omgeving maken, langs de rand van het eiland met prachtig uitzicht op de eilandrand met de gevaarlijk uitziende overhangende sneeuw/ijslagen en uiteraard de vele ijsbergen, groter en kleiner maar eigenlijk stuk voor stuk kunstwerken ! Op sommige ijsbergen rusten zeehonden en/of pinguins en je weet gewoon niet waar je moet kijken, er is steeds afwisseling in verrassende momenten van natuur of wildlife. En verrassend genoeg niet zo koud dat je handschoenen nodig hebt. Dan terug naar het cruiseschip voor de lunch en ‘s middags gaat die helft gasten aan land voor een wandeling tussen duizenden pinguins. De andere helft doet eerst een landing en ‘s middags weg met de cruise-zodiac boten.

Aan land is het redelijk vlak, er is ook een wandeling omhoog naar een mooi uitzichtspunt maar je kunt er ook voor kiezen om horizontaal vlak te blijven lopen en langs een aantal pinguin kolonies te komen. Ik heb beide wandelingen gedaan. Er is een soort van mensen snelweg uitgezet met vlaggetjes en pitons en die wordt af en toe doorbroken door een pinquin snelweg. Het verschil tussen de mensen snelweg en de pinguin snelweg is duidelijk te zien, pinguinwegen zijn rood-oranje gekleurd van de vele uitwerpselen. Dat is overigens ook goed te ruiken. De kolonies op zich zijn plekken waar veel pinguins samenkomen en dat is natuurlijk ook rood-oranje gekleurd en geloof me, dat stinkt daar behoorlijk. Als een mensen snelweg die van de penguins kruist, dan is de verkeersregel uiterst simpel: Pinguins hebben ALTIJD voorrang. Daar profiteren de schattige bengels schandalig van. Ze blijven vaak staan, liefst precies op de kruising van hun snelweg en de menselijke snelweg en kijken dan wat verstrooid om zich heen, plukken wat aan hun verenkleed, kijken nog wat meer rond, doen twee stappen terug, kwetteren wat naar een roofvogel, doen weer twee passen voorwaarts en net als je denkt dat ze eindelijk gaan doorlopen en wij als mensen dus ook verder kunnen, dan blijven ze weer staan. Maar dit is hun wereld en zij hebben het recht om ons te laten wachten, dus dat doen we dan ook. Het is geen straf hoor, ondertussen maak je foto’s en verbaas je je erover hoe het mogelijk is dat je hier op een paar meter afstand van die pinguins staat op Antarctica in plaats van bijvoorbeeld bij Albert Heijn in je eigen woonplaats. Ik ben liever hier !

Omdat hier een strand is met stenen is dit een ideale plek voor pinguins om te broeden. Ze bouwen hun nest namelijk op stenen. Ze hebben land nodig om hun eieren te kunnen leggen en uit te broeden en hun jongen groot te krijgen. Hier zijn op het strand genoeg stenen te vinden en daarom is dit ideaal voor de pinguïns. Ik zie de mannetjes met een steentje in hun bek van strand naar kolonie waggelen en daar wordt het steentje neergelegd bij het vrouwtje, die rommelt er dan met haar snavel nog wat mee, tot het steentje goed ligt en vervolgens wacht ze op het volgende steentje. Slimme vrouwtjes, die mannetjes waggelen steeds heen en weer, die vrouwtjes wachten het rustig af. Ik ben getuige van een eierenroof door brutale roofvogels en zie de penguins schreeuwend protesteren. De afdaling was overigens een stuk moeilijker dan de klim omhoog. Er staan bij de landingsplaats soort van sneeuw wandelstokken klaar en die heb je echt wel nodig. Ik dacht dat ik wel zonder kon, maar ben na een paar meter omhoog klimmen toch maar even teruggegaan om stokken op te halen. Vandaag weer donker bewolkt, meer wind dan gisteren, maar geen sneeuwval.

Terug op het cruiseschip weer bijzonder tevreden. Vandaag heel veel pinguins gezien en veel buiten geweest. Onnodig te schrijven dat ik na het diner uitgeput naar mijn kamer ben gegaan, hup mijn bed in. Er is elke avond wel een soort van animatie programma op het cruiseschip, maar daar heb ik echt geen zin in. Dat is meer voor de oudjes die wel meegaan op deze Cruise maar die de hele dag op het schip blijven rondhangen en leven van ontbijt naar lunch, naar high-tea en dan naar diner en dus niet echt moe worden en ’s avonds aan de bar willen hangen en vermaakt willen worden. Uit de verhalen van de mensen die wel aan land gaan begreep ik dat die allemaal na het diner gelijk in bed duiken. Het is ook steeds dezelfde groep mensen die je ‘s morgens heel vroeg (5, 6 uur) buiten op het dek ziet. Er is zelfs een speciaal early-bird ontbijtachtig aanbod van koffie/thee met broodjes van 05.00 – 07.00 uur voor deze groep mensen (en dus ook voor mij). Vanaf 07.00 uur kun je in de grote ontbijtzaal terecht, maar volgens de bemanning is daar meestal bijna niemand tot ongeveer 08.00 uur omdat de echte vroege mensen net een koffie met broodje hebben genomen in de early-bird snackkamer en de niet vroege mensen dan nog in bed liggen. Ik ga ook meestal tussen het vroege opstaan en het normale ontbijt even half uurtje ofzo terug naar bed.

1. Jo:
    30 november 2018
    Ff een vraag wanneer wordt het licht en wanneer gaat de zon onder , je bent nu op het zuidelijk halfrond , als het zoals bij ons is op weg naar de zomer worden de dagen langer is dat daar ook zo ?
  2. Marianne:
    30 november 2018
    officieel was vorige week zon onder 23.00 uur ongeveer en op 03.00 uur, maar het was gewoon de hele nacht dusdanig licht dat je buiten geen lampen nodig hebt...…