Ma-di-woe --- Op weg naar Buenos Aires (B.A.)

14 november 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Ma-Di-Woe –-> Op weg naar Buenos Aires (B.A.)

De organisator van deze reis had op dinsdagavond de papieren per post doorgestuurd naar mijn reisbureau. Dit is echter niet op donderdag aangekomen en ook niet op vrijdag en daarna hoopte men nog op bezorging op zaterdag maar eigenlijk weet je vooruit al dat als het niet daags na het posten of ook mogelijk de 2e dag na posten wordt bezorgd dat er iets goed fout zit. Aangezien vertrek op maandag was leek het me vrijdag de dag om even duidelijk aan te geven dat ze IETS moesten doen zodat ik maandag weg zou kunnen. Dat hielp. Het voorstel werd dat ik maandag na mijn reis met de trein naar Amsterdam even zou doorreizen naar Heemstede (met de trein naar Haarlem en daarna met de bus) of dat ze de papieren zouden doorsturen per email en vervolgens print het reisbureau alles uit en kon ik de prints ophalen in Meerssen. Dat leek me een beter idee dan met twee koffers in en uit trein en bussen. Reisbureau in Meerssen was overigens heel behulpzaam en die kan ik echt niets verwijten. Verschil tussen geprinte versie en originele versie? Ik heb nu geen mooi plastic mapje met reclame erop van de organiserende maatschappij maar van het reisbureau in Meerssen…....

Ok, papieren zijn binnen, ik kan gaan ! Maandag met de trein met twee koffers op mijn gemakkie naar Schiphol. Daar heb ik de grote zware koffer in het bagagedepot achtergelaten en daarna heel verlicht, zowel in kilo's om mee te sjouwen, alsook in mijn hoofd, met de trein terug naar Amsterdam Sloterdijk, daar was mijn hostel voor die nacht. Ontzettend leuk bedacht, een voormalige slaaptrein van Zurich naar Rome is opgekocht, naar Nederland gereden en geparkeerd op het spoorwegterrein van Amsterdam-Sloterdijk. Beetje opgeknapt maar wel alle authentieke aspecten behouden en vervolgens geopend als zijnde een Hostel. Er zijn een aantal slaapwagons en elke wagon heeft een eigen badkamer plus nog aan twee aparte toiletten. Behalve de slaapwagons is er een restauratiewagon waar je wat kunt drinken of gewoon gezellig zitten en daar wordt ook het ontbijt geserveerd. Op het (afgesloten) perron staan wat tafeltjes en stoelen, lijkt me een gezellige plek in warmere tijden. Ontzettend leuk concept en prima locatie als je een vroege vlucht op Schiphol wilt halen. In 2 minuten sta je middenin de stationshal Sloterdijk en de trein naar Schiphol is dan nog kwartiertje.

Ik kwam in donker aan en ben in donker weggegaan, dus moeilijk om foto's te maken, ik heb wat foto's van de website van dit hostel gepikt. Het gezegde luidt “Beter goed gejat dan slecht zelf gemaakt”.

Op Schiphol alles prima, koffer ophalen, had al online ingecheckt, dus alleen koffer inleveren en vervolgens begint het lange wachten. Eerst gevlogen naar Houston, Texas, USA. Daar had ik 8 uur wachttijd maar iedereen moet natuurlijk bij aankomst eerst die ingewikkelde douanedans afwerken, dan ben je al zeker ruim een uur verder. Hoefde gelukkig niets met de grote koffer te regelen, die zou door de vliegmaatschappij worden overgebracht van ene vliegtuig naar andere. Omdat ik toch verplicht door de douane was en min of meer in de aankomsthal terecht kwam wilde ik even naar buiten, wilde eigenlijk een geocache gaan zoeken, die lag daar op 2km afstand, maar het was stervenskoud daar, midden op de dag maar paar graden boven 0. Raar, had hogere temperaturen verwacht in Houston. Bovendien was er niet echt een voetpad, dus ik zou ruim een uur langs de autoweg moeten lopen, dat leek me geen goed plan. Besloten om misschien op de terugweg met 10 uur overstaptijd met de shuttlebus de geocache van de andere kant te proberen te benaderen. Misschien.... misschien ook niet. Wel leuk om ook een geocache in de staat Texas te hebben gevonden, maar is geen must.

Gelukkig was ik zo slim geweest om in Amsterdam wat USA dollars te kopen, zo kon ik hier wat te drinken kopen, ook op de terugweg misschien handig en als ik dollars overhoud kan ik er in B.A. mee betalen of ik bewaar ze voor een nieuwe USA trip.

Heb veel rondgewandeld, wat gehangen, naar mensen gekeken. Was interessanter dan een boek lezen en het hield me wakker. Zoveel verschillende mensen. In de wachtruimte van ons vliegtuig zat o.a. een moeder haar baby te zogen, deed daar absoluut niet moeilijk over en was prachtig om te zien. Niemand keek er eigenlijk vreemd van op, het was heel natuurlijk. Verder was er een behoorlijk mollige dame, strak in een legging met een niets verhullend topje erop, die had een poedel in een draagtas mee. Het beestje mocht tijdens het wachten uit de tas en lag soms op de grond op zijn kleedje maar meestal hing het om de hals van het vrouwtje, voorpootjes aan weerskanten van de nek, hetgeen nog een hele toer moest zijn, gezien de omvang van de nek. Vrouwtje en Fikkie hadden een innige relatie samen en dat dat wilden ze best aan de buitenwereld laten zien. Troetelwoordjes fluisteren van de kant van het vrouwtje, kwispelen van de kant van Fikkie, knuffelen, likken en kusjes geven tot aan tongen toe….. De eerste keer dat ik het zag keek ik verschrikt weg, moet er niet aan denken dat zij en Fikkie naast mij in het vliegtuig zouden komen te zitten !! Nam me voor dan toch een steward te vragen om een andere stoel….. Fikkie was overigens wel een rustig type, heb in die uren wachten hem niet eenmaal horen piepen. Moet zo’n beestje niet plassen denk ik dan. Zit hier nu al minstens 4 uur en moet daarna nog uur of 8 vliegen en dan nog uurtje ofzo voordat hij door de douane is. Naast de reistas stond een volle waterbak waaruit Fikkie af en toe dronnk als hij even op knuffelpauze op de grond gezet werd. Leuk was ook de reactie te bekijken van mensen die nieuw de wachtruimte inkwamen en de vrijpartij voor het eerst mochten zien.

Natuurlijk had het vliegtuig dat me van Houston naar Buenos Aires moest brengen vertraging, dus er kwam nog een uurtje wachten extra bij. Kapotmoe, was op van maandag 06.30 uur in Sloterdijk en bij eindelijk kunnen instappen was het Nederlandse tijd dinsdag 05.30 uur. En al die tijd wachten en hangen en rondslenteren en in vliegtuig van Amsterdam naar Houston ondanks filmpje kijken en boek lezen is het toch ook uiteindelijk wachten en de tijd doden tot je er bent. Ik had online ingecheckt en had mijn stoeloptie gewijzigd in een raamstoel helemaal achter in het vliegtuig. Ik hoop dan altijd dat het vliegtuig niet helemaal vol zit en dat er achterin plekken vrij zijn waar je kunt slapen op 3 naast elkaar stoelen. Van Amsterdam naar Houston zat het vliegtuig vol, maar van Houston naar BA duidelijk niet. Je kon in de wachthal al zien dat het veel minder mensen waren. Maar helaas, er kwam een Argentijnse man bij me zitten. Het is 3 stoelen, gangpad, enz. Ik had raamstoel en de man gangstoel en de middelste stoel bleef leeg. Grote verrassing dat nadat we op hoogte vlogen en en iedereen vrij mocht rondlopen, de man aangaf bij een vriend te gaan zitten en dat ik dan lekker kon slapen op 3 stoelen, want hij kwam niet meer terug !

Dat hoeft men mij geen 2e keer te zeggen, schoenen uit en me op de 3 stoelen gekronkeld, vliegtuigdekentje over me heen, kussentje onder mijn hoofd en andere twee kussentjes gebruikt om de harde veiligheidsriemen beetje te verzachten. Denk dat ik binnen paar minuten weg was..... heb niks meer gemerkt van eten en drank enz. rondbrengen, en werd 1,5 uur voor landing pas wakker! Nog ontbijt gekregen en die 1,5 uur vlogen om. Ook hier weer lange rijen voor de douane, maar uiteindelijk stond ik dan met koffers in de aankomsthal van B.A.

Yeah ! Ik ben er !! Ik hoef voorlopig paar dagen niet meer op de tijd te letten. Ik ga lekker paar dagen in B.A. doen waar ik zin in heb. Hoef me pas zaterdagmiddag te melden voor het vervolg van de reis, dus bijna 3 volle dagen de tijd.

1. Marianne:
    15 november 2018
    Foto's komen als WiFi bereid is mee te werken. Is erg slecht Wifi hier helaas.
  2. Jo:
    18 november 2018
    Trein in Amsterdam ziet er prachtig uit .
    Al met al lijkt het meegevallen te zijn met het wachten in Houston,
    Wat kou betreft hier gaat de kou ook al zijn gangetje , als de zon schijnt en uit de wind is het aangenaam ,maar als de zon weg is is het echt koud , lijkt wel op jouw Houston-weer