Hoe kom je erop.....

7 november 2018 - Sittard, Nederland

Tijdens een van mijn zondagse wandelingen met de wandelgroep ging het gesprek over reisbestemmingen, waar we geweest waren, waar we nog graag naar toe zouden willen gaan, enz. En natuurlijk kwamen ook de pinguïns op de Zuidpool weer ter sprake, een hoogstwaarschijnlijk onhaalbare wens van mijn bucketlist. Diezelfde avond thuis moe maar voldaan van lekker wandelen en uitgezakt op de bank toch nog eens op het internet naar die grappige beestjes kijken en dan komen er ongevraagd weer allerlei aanbiedingen over reizen naar Antarctica langs. November is het daar voorjaar en beginnen de reizen weer tot ongeveer maart, dan begint daar de winter en komt de zon bijna niet meer op, dus dan worden er geen reizen georganiseerd.

Een van de aanbiedingen leek te mooi om waar te zijn maar, nieuwsgierig als ik ben, toch even doorgeklikt en na check, dubbelcheck, re-check en nog eens check begon het toch te kriebelen..... als dit klopte dan zou ik naar de Zuidpool kunnen gaan. Dat was zondagavond 21 oktober 2018, maandagmorgen zat ik om 09.30 uur bij het reisbureau aan de koffie en heb ik hen laten uitzoeken of er addertjes onder het gras zaten of dat ik deze reis inderdaad voor die prijs kon maken. Dinsdag getekend en betaald en vanaf dat moment loop ik te stuiteren als een gummibal, of als een pinguin die van rots op rots waggelspringt :)

Drie weken na boeking vertrek ik al, weinig voorbereidingstijd, maar heb ook niet veel nodig. De aanbieding houdt in dat ik na een verplichte hotelovernachting in Buenos Aires van daar vlieg naar Ushuaia, dat ligt in zuidelijk puntje van Zuid-Amerika, van daaruit met een ijsbreker-cruiseschip naar Antartctica. En terug van Ushuaia vliegen naar Santiago de Chile en daar eindigt de reis. Moet alleen zelf dus vliegticket boeken van hier naar Burenos Aires en terug van Santiago de Chile naar huis. En als ik toch in die twee hoofdsteden kom wil ik daar ook een paar dagen rondneuzen, dus daar goedkope hotelovernachtingen zoeken en uitkienen hoe ik van en naar de vliegvelden kom. Uiteraard probeer ik in Argentinië en in Chili en op de Zuidpool ook minimaal een geocache te vinden, maar geocachen is bij deze reis absoluut niet het belangrijkste. Ik wil vooral genieten van de prachtige natuur in dat afgelegen onbewoonbare gebied.

Ik heb al eens in een donkere periode dat de zon bijna niet boven de horizon uitkwam in het uiterste noordelijke puntje van Noorwegen het wonderbaarlijk mooie Noorderlicht gezien, nu wil ik in het Zuiden op dagen dat de zon bijna niet ondergaat het poolijs en de daar levende dieren zien. Zonnebril mee !

1. Jo:
    12 november 2018
    Zoals het noorderlicht , bestaat er ook zoiets als het zuiderlicht ?
  2. Marianne:
    13 november 2018
    Hoi Jo :)
    Inderdaad bestaat er ook Noorderlicht aan de Zuidpool, maar natuurlijk heet het dan Zuiderlicht. Ook te zien in Australie en New Zealand, maar eigenlijk alleen waarneembaar in de winterperiode. Daar waar ik ga zal ik het dus wrs niet zien. Maar ik heb gelukkig nog prachtige Noorderlicht herinneringen aan mijn reisje naar het uiterste noordelijke puntje van Noorwegen !
  3. John Boermans:
    13 november 2018
    Hoi Marianne, je zit dus nu nog heel even in Buenos Aires en hopelijk geniet je al en waarschijnlijk loopt de spanning op! Geniet maar van alles met volle teugen en houdt je taai!! We horen wel weer wat.