Zat 17-211-2018 --- Verhuisdag in Buenos Aires

17 november 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Verhuisdag !

Vandaag moet ik me melden in het verzamelhotel, daar krijg ik instructies over de vliegreis naar Ushuaia en over de inscheping. Iedereen slaapt vanavond in hetzelfde hotel, nou ja, verdeeld over twee grote hotels en vanavond verzamelen ze al alle grote bagage en morgenvroeg gaan we allemaal gelijk met shuttlebusjes naar vliegveld. Ik heb vanmorgen op mijn gemak de koffers weer ingepakt, moet me uiterlijk 17.00 uur melden bij het andere hotel en dat is met de Metro zonder overstap heel gemakkelijk te doen, dus alle tijd. Maar ik wil nog wat van B.A. zien vandaag, dus vertrek toch om 10.00 uur. Ik wil de koffers vast in het bagagedepot van het nieuwe hotel brengen, dan inchecken bij de reisorganisatie en daarna de stad in om nog wat te zien op mijn laatste B.A.-dag. Inchecken in hotel doe ik wel als ik vanavond terugkom.

Ik had gisteren nog even zonder koffers de metroreis verkend en bleek dat ik zonder trappen te moeten lopen (sjouwen) zou kunnen reizen. Waar ik normaliter de metro in ga is een groot plein en op alle hoeken daarvan kun je de metro in en uit, overal trappen, maar je kunt er ook komen via het gewone treinstation, ook met een ingang met trappen maar ergens verborgen aan de zijkant is een smalle ingang, schuin oplopend voor wandelwagens en binnenin het treinstation is dan een roltrap naar beneden naar het metroperron. Voila, zo kan ik al zonder sjouwerij beneden in de metro komen. Bij eindpunt is een roltrap omhoog, dat wist ik al, dus wordt een makkie vandaag !!

Maar helaas……. Alles wat mis kon gaan bij de verhuisdag ging ook mis:

Schuine hellingbaan om treinstation in te komen was geblokkeerd want ze waren vandaag (gisteren niet) aan het plafond aan het werken. Dus trappen op om in het treinstation te komen. Rolstrap naar metroperron stond ook een hek voor, ik denk ook onderhoud. Na veel gezeul toch beneden op het metroperron aangekomen en was blij dat ik in de metro zat richting mijn eindstation bij hotel. Maar te vroeg gejuicht. Er waren vandaag alweer overal betogingen en vanwege een heel grote betoging op plein vlakbij nieuwe hotel, reed de metro niet tot aan eindstation waar ik eruit moest en waar roltrappen waren, maar stopte een station eerder. Klein station, erg diep in de grond, veel trappen. Ik nam me voor een taxi te nemen voor het laatste stuk. Eenmaal boven in de open lucht bleek dat een taxi niet mogelijk was want ik zat al dusdanig vlakbij het plein waar de betogingen gehouden zouden worden dat deze straten verkeersvrij waren en er dus ook geen taxi’s konden komen. Dan maar lopen….. in de regen. Tot nu toe mooi weer gehad, gisteren beetje bewolkt maar wel steeds lekker warm, maar voor vandaag is veel regen voorspeld en dat komt natuurlijk net uit de lucht vallen als ik dat stuk moet lopen. Voordeel van autovrij is wel dat je met de rolkoffers op het asfalt midden op de weg kunt rijden en niet over de overal opengebroken en ongelijke stoep hoeft. Halverwege even een kop koffie genomen, dat deed goed en toen was ik al snel in het hotel. Staat er een lange rij voor de receptie. Ik netjes in de rij. Ben ik eindelijk aan de beurt kan die aardige Argentijn van de receptie mijn naam nergens terug vinden. Andere Argentijn erbij gehaald, die ook kijken, andere lijsten erbij, niks noppes nada. Beginnen ze te telefoneren in rat Spaans, maar het ging wel over mij want af en toe probeerden ze mijn naam Vroegop vanaf mijn paspoort voor te lezen. Na lange tijd kreeg ik mijn paspoort terug met de mededeling dat ik me moest melden bij de infostand van de organisatie in de kamer ernaast en daar aangeven dat de receptie mijn naam nergens had. De twee mannen hadden echt hun best gedaan en waren ook gewoon vriendelijk en beleefd.

Mijn koffers waren intussen in het bagagedepot geplaatst. Bij de Hurtigruten informatiestand moest ik natuurlijk weer wachten en toen ik uiteindelijk aan de beurt was ging het pas echt fout. Het meisje kon mijn naam ook niet vinden en begon ook te bellen. Maar ze was kortaf en sprak bijna niet met mij. Bleek dat ik in het andere hotel moest zijn. Even voor de duidelijkheid ik was nu in het hotel waarvan de naam op al mijn papieren en vouchers stond, dus ik had niks verkeerds gedaan. Probleem opgelost, zei het meisje, U moet gewoon naar het andere hotel gaan en U daar aanmelden. Er is nog tijd genoeg, U hoeft daar maar voor vijf uur vanmiddag te zijn.

De vanzelfsprekendheid waarmee het meisje ervan uitging dat ik dat wel gewoon zonder mopperen zou doen en de tegenvallers van juist vandaag uitval metrostations en onderhoud aan roltrappen enz maakte dat ik besloot te blijven zitten. Ik ga nergens anders heen, jullie regelen maar wat, maar ik ga echt nergens meer heen. Ik heb geen fouten gemaakt, dus los het maar op. Uiteindelijk ben ik natuurlijk wel naar dat andere hotel gegaan, maar met een taxi op kosten van de organisatie. Het meisje zou een taxi gaan bellen en ik kon in de hal wachten. Eerst maar even mijn koffers terugvragen bij het bagagedepot. Konden ze mijn koffers niet vinden. Die had de receptionist al eerder eruit laten halen en de man van het depot wist dat niet. De taxi was er na 3 kwartier nog niet, bleek dat het meisje aan de receptionist had gevraagd een taxi te bellen voor mij en de receptionist dacht dat zij dat al zelf had gedaan. Toen de taxi eindelijk kwam moest ik nog een stuk in de regen lopen want de taxi stond een straat verder, want in de straat van het hotel mocht geen verkeer komen ivm de betogingen. Het regende ontzettend hard, dus ik zag (voelde) de bui letterlijk al weer hangen, ook dat nog. Maar….. een jongeman van het hotel nam mijn koffers mee, een andere jongeman gaf mij een paraplue te leen, dus dat viel nog mee.

Andere hotel was net zo chique als het eerste, dus eind goed al goed. Hier werd ik bij binnenkomst gelijk opgevangen door een iemand van de organisatie en die was allervriendelijkst en bood gelijk excuses aan en een handdoek om me af te drogen en koffie en broodjes en nog meer excuses. Mijn irritatie verdween danook als sneeuw voor de zon. En toepasselijk begon het ook minder te regenen.

Heb ontzettend luxe en zeer ruime kamer (kamerprijs gecheckt bij Booking.com is 300 euro voor 1 persoon voor 1 nacht). In het andere hotel betaalde ik 16 euro per nacht. Maar na even met open mond de kamer en badkamer bekeken te hebben ben ik toch maar gauw naar buiten gegaan. Wil nog proberen in ieder geval het beroemde kerkhof te bezichtigen. Daar is gisteren met dat gezoek naar geld wisselen niks meer van gekomen Was er gisteren nog wel naartoe gegaan maar het zou na 15 minuten sluiten en dat was de moeite niet. Het is echt giga groot, en er ligt van alles en nog wat. Hele beroemde personen in mausoleums en onbekenden in heel eenvoudige graven. Alles is steen en marmer enz., er is nergens grond of gras te bekennen. Het is zeer systematisch opgebouwd met rechthoekige looppaden, variërend van heel smalle paadjes tot bredere lanen, maar alles beklinkerd of met betonplaten. Nergens bloemen, maar dat kan ook niet want de graven zijn eigenlijk allemaal huisjes en sommigen zijn net kleine kerkjes. Ik heb o.a. het graf van Evita Peron bezocht en Sarmiento (president van Argentinie). Verder me verwonderd over de verschillen. Glanzende marmeren paleisjes staan naast eeuwenoude vervallen graven. Bij veel oudere graven waar geen onderhoud meer aan is zitten overal gaten in de muurtjes en kun je zo de kist zien (en aanraken). Af en toe ligt er ergens een zwerfkat in de zon op een grafsteen. Zeer bijzonder allemaal, ben bij dat ik er toch nog de tijd voor had om dit te bezoeken.

Dan nog gewandeld via een paar geocaches naar wat andere monumentale en/of interessante plekken, waaronder de Obelisk. Hier was het inmiddels weer vrij zonnig en het wemelde er van de mensen met de kleuren van de regenboog op een of andere manier in hun kleding, hun haar of in hun make-up verwerkt. Zal wel iets met de betogingen te maken hebben, zag gisteren al spandoeken over acceptatie van transgenders enz. Ook hier weer jong en oud, netjes gekleed en zwerversachtig, maar allemaal vriendelijk en goedlachs.

Heb nog in mijn eentje de tango gedanst in een klein zijstraatje. Daar stonden de danspassen op de grond getekend, dus ik kon het niet laten om even te proberen….

Na nog wat gegeten te hebben terug gelopen naar mijn chique hotel, heerlijk gedouched, koffers gecheckt op gewicht, geocaches die ik vandaag gevonden heb in computer ingevoerd, dit reislog geschreven en dan ben ik klaar in Buenos Aires, morgen weg en volgende deel van mijn reis starten.

Ik moet om 22.00 uur vanavond mijn grote koffer buiten mijn kamerdeur zetten. Van 04.00 tot 04.30 uur morgenvroeg kunnen we ontbijten en vertrek shuttlebus met ons en onze handbagage is om 04.30 uur. Vertrek vliegtuig 06.30 uur en aankomst Ushuaia 10.15 uur. Daarna wordt ik met shuttlebusje naar de kade gebracht waar de boot ligt. Grote koffer gaat rechtstreeks van dit hotel naar vliegtuig en naar boot. Goed geregeld ! Je kan morgen overdag in Ushuaia excursies boeken voor rondleidingen maar ik ga alleen op pad, krijg mijn tijd wel om. Boot inscheping kan tot 17.00 uur, vertrek 18.00 uur.

Spannend..... maar heb er reuze zin in om eraan te beginnen !

1. Jo:
    18 november 2018
    Leuk dat kerkhof , zelfs het graf van Evita Peron gezien , mooi .
    Eindelijk aangekomen in het georganiseerde deel van de reis , maar zelfs dat loopt niet altijd zonder hobbels .